چگونه از شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود استفاده کنیم؟
استفاده صحیح و بهینه از شبکه های اجتماعی می تواند به بالا بردن کسب و کار با استفاده از شبکه های اجتماعی کمک کرد.گاهی برخی از بازاریابان به اشتباه اینگونه تصور میکنند که منظور از فعالیت در شبکههای اجتماعی صرفاً انتشار چند مطلب و عکس و ویدئو است.
اصولی که باید به عنوان یک کارآفرین برای فعالیت در شبکههای اجتماعی رعایت کنید:
* نقاط ضعف و قوت کسب و کار خود را بشناسید :
باید از کسب و کار خود شناخت کاملی داشته باشید. به این منظور لازم است این نکات را در مورد کسب و کار خود مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهید:
- هدف من از فعالیت در رسانههای اجتماعی از قبیل اینستاگرام چیست؟
- مخاطبان هدف من چه کسانی هستند؟
- برای مخاطبان هدف من، چه مطالب و محتوایی میتواند جذاب باشد؟
- در چه زمینههایی مهارت کافی داریم؟
- با توجه به ظرفیت اعضای تیم، چه نوع محتوایی میتوانیم برای خود تولید کنیم؟
* برای تولید محتوا برنامه ریزی کنید :
قطعاً شما برای امور مالی کسب و کار خود برنامهریزی سالیانه دارید.بنابراین برای تولید محتوا هم باید برنامهریزی داشته باشید.
- لازم است از یک تیم بازاریابی برای فعالیت در شبکههای اجتماعی برای مشخص کردن برنامهها و تحلیل آمارها و گزارشها، استفاده کنید.
- نوع محتوای تولیدی، زمانهای به اشتراک گذاری پستها، فواصل زمانی ارسال محتوا نیز از جمله مواردی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد.
- یکی از بهترین شبکههای اجتماعی برای رسیدن به منظور فوق، اینستاگرام میباشد. برای فعالیت بهتر در اینستاگرام میتوانید از ابزارهای لازم برای بازاریابی در اینستاگرام نیز بهره بگیرید.
- به طور مرتب پیج خود را مورد ارزیابی قرار دهید و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.
* با مخاطبان خود تعامل سازنده داشته باشید :
به کامنتهای مخاطبان خود احترام بگذارید. به نظران آنها پاسخ مناسب دهید. اگر انتقاد و یا پیشنهادی دادهاند از نظران آنها استفاده کنید.
* مشتریان وفادار خود را راضی نگه دارید :
از مشتریان وفادار خود بخواهید در شبکههای اجتماعی شما را دنبال کنند. حتی اگر لازم است با آنها تماس تلفنی بگیرید. از آنها بخواهید مطالب شما را با سایرین به اشتراک بگذارند. نظراتشان را در مورد استفاده از محصولات و خدمات شما در شبکههای اجتماعی بیان کنند.
* یک اینفلوئنسر مارکتینگ هدفمند در شبکه های اجتماعی شروع کنید :
اینفلوئنسرها افرادی فعال و با پتانسیل بالا در تجارت آنلاین و بخش های مختلف آن مثل رسانه ها و شبکه های اجتماعی هستند. این افراد خاص می توانند تجارت شما را با سرعت و کیفیت به مراتب بیشتری گسترش دهند. شما اگر بتوانید یک شبکه تجاری ایجاد کرده و با اینفلوئنسر مارکترها مراوده داشته باشید، شانس بسیار بیشتری برای کسب مشتری و افزایش فروش دارید.
* به استاد استوری های اینستاگرام و مشاور محتوا تبدیل شوید :
دیدن استوری ها برای کاربران وقت زیادی نمی گیرد و مشاهده آن ها خیلی راحت است. بنابراین تبلیغاتی که از این طریق صورت بگیرند شانس زیادی برای دیده شدن دارند.شما نیز می توانید از طریق استوری ها محصولات و سرویس خود را به کمک تصاویر و محتوای جذاب برای کاربران بی شماری به نمایش بگذارید.
* با ابزارهای تبلیغاتی جدید Linkedin جزو اولین تجارتهای سودآور در این شبکه باشید :
برخی از تغییرات جدید این سیستم تبلیغ دهی در لینکدین شامل اضافه شدن تبلیغات داینامیک، هدف گذاری بهتر و بهبود یافته ی مشتریان، قابلیت تعیین اهداف در قشرهای مختلف و امکان جمع آوری اطلاعات و اخبار جدید از طریق سیستم Feed می باشد. می توانید لیست آخرین تغییرات و بروزرسانی های ابزارهای تبلیغاتی Linkedin را از اینجا ببینید.
* محتوای خود را از طریق کانال و ویدئوهای YouTube ارتقاء دهید.
* با یکپارچه سازی فعالیت های خود در شبکه های اجتماعی، بازاریابی ویروسی کنید :
لینک کردن و یکپارچه سازی شبکه های اجتماعی خود به یکدیگر را بازیابی ویروسی نام گزاری کردند که بر اساس فعالیت خود باید بازاریابی ویروسی خود را تشکیل دهید.
* از شبکه های اجتماعی که رقبای شما از آن ها به درستی استفاده نمی کنند به خوبی بهره مند شوید.
– نتیجه نهایی:
این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که شبکه اجتماعی مهمترین ابزاری است که بزرگترین مراکز بازاریابی جهان مورد استفاده قرار می دهند و به هر حال اگر قرار است کسبوکار پردرآمدی داشته باشید یا آنکه محصول خود را به دنیا معرفی کنید، بهتر است برای حضور در شبکه های اجتماعی بهترین تصمیم را بگیرید و به درستی عمل کنید.