برند مارکتینگ (بازاریابی برند) بهترین راهکار برای جذب مشتری
برند چیست ؟
“مارکتینگ بدون یک برند و هممچنین برندینگ بدون مارکتینگ بی تاثیر است.
شماهرگز نمی توانید سخنی با ارزش بگویید اگر معنایی قدرتمند پشت آن نهفته نباشد”
برند مارکتینگ سنتی چیست؟
برند، هویت کسبوکار شما در بازار است و باید تلاش کنید تا نهتنها مشتریان بیشتری آن را بشناسند، بلکه بتوانید تصویری جذاب و مثبت ازآنچه هستید در ذهن مخاطبان بسازید.
فرایند بازاریابی :
- برقراری ارتباط
- خلق ارزش
- معرفی برند
- محصولات و خدمات
- فروش و خدمات پس از فروش
به همین دلیل باید این مراحل را برای بازاریابی برند خود نیز انجام دهید؛ چراکه گاهی ضعف در خدمات پس از فروش نیز میتواند به اعتبار شما ضربه بزند. ضمن اینکه ناگفته نماند برند مارکتینگ به شما کمک میکند تا گامبهگام بتوانید ساخت برند خودتان را پیش ببرید.
پیشتر در فضای سنتی از انواع تبلیغات انبوه مانند آگهیهای تلویزیونی، رادیویی، تراکت و تبلیغات در روزنامههای کثیرالانتشار و جراید استفاده میشد تا تعداد زیادی از مشتریان بانام، لوگو، محصولات و خدمات شما آشنا شوند و نام برندتان همیشه در ذهن آنها بماند.
شعار انتخاب شده و مزایای رقابتی از جمله مهمترین مواردی است که همیشه در ذهن مخاطبان میماند
برند مارکتینگ یا بازاریابی برند در فضای آنلاین چگونه است؟
این روزها با توجه به گسترش حضور مخاطبان در فضای آنلاین شاهد این هستیم که تماشای تلویزیون نیز کاهشیافته و رسانههای جدیدتر نیز جایگزین آن شدهاند. درنتیجه شما باید برند سازی خود را در فضای آنلاین نیز پی بگیرید و تلاش کنید مخاطبان بیشتری از این فضا جذب شما شوند. با ظهور شبکههای اجتماعی، سرویسهای اشتراک و پخش آنلاین ویدیو، انبوهی از سایتها و حضور فعال مردم در این بسترها، نمیتوان قدرت و نفوذ آنها را نادیده گرفت.
بنابراین، امروز بیش از همیشه به بازاریابی برند در فضای آنلاین نیاز داریم. برند مارکتینگ در دنیای امروز با بازاریابی عملکردی (Performance Marketing) گرهخورده است،
از همان ابتدای قیف بازاریابی که اهداف خود مانند افزایش بازاریابی، بیشتر کردن میزان تعامل و مشارکت، افزایش ثبتنام، بالا بردن تعداد نصب و… را در نظر میگیریم، میدانیم که هر چه در مرحله برند سازی و آگاهی از برند بهتر عمل کنیم، درنهایت انتهای قیف ما که منجر به فروش میشود، به نتیجه مطلوبتری میرسد.
در مسیر بازاریابی ربایشی یا درونگرا (Inbound Marketing) که بخش مهمی از فرایند بازاریابی ما در فضای آنلاین را شکل میدهد، بازاریابی محتوایی (Content Marketing) نقش بسیار مهمی دارد. درواقع بازاریابی محتوایی یعنی معرفی برند، برقراری ارتباط معنادار و مؤثر، ارزشآفرینی، جلب اعتماد و درنهایت تحقق اهداف فروش و بازاریابی. پس به همین دلیل مرحله ابتدایی یا همان برند مارکتینگ اهمیت ویژهای دارد.
البته ناگفته نماند یکی از خوبیهای بازاریابی برند در فضای آنلاین برخلاف فضای آفلاین این است که میتوان تمام موارد تعیینشده را بهصورت دقیق اندازهگیری کرد و براساس گزارشهای بهدستآمده و تحلیلهای دقیق بتوان برای آینده برنامهریزی بهتری داشت.
استراتژی بازاریابی برند (BRAND MARKETING) چگونه تعیین میشود؟
- بررسی موقعیت فعلی: ابتدا باید بررسی کنیم کسبوکار ما در چه موقعیتی قرار دارد، تازهکار هستیم و باید بر روی برند سازی و بازاریابی برند قدرتمند کارکنیم، سابقه فعالیت داریم و میخواهیم سراغ تثبیت جایگاه فعلی برویم یا خدشهای واردشده و قصد داریم دوباره اعتبارمان را برگردانیم. ضمن اینکه در این مرحله باید مزایای رقابتی خودمان و رقبا، ماتریس SWOT و PESTLE را مشخص کنیم.
- پرسونای مخاطب: مشخص کردن مخاطب هدف یکی از مهمترین مراحل تدوین استراتژی بازاریابی برند است؛ چراکه باید دقیقاً بدانیم قرار است با چه افرادی صحبت کنیم و کدام مخاطبان هدف برای برند ما مناسب هستند. هر چه بتوانیم پرسونای دقیقتری مشخص کنیم، شانس ما برای برند سازی قویتر و درنهایت افزایش فروش بیشتر خواهد شد.
- چه پیامی برای مخاطبان داریم: پیامی که قرار است در راستای برقراری ارتباط و ایجاد تصویری مثبت و مؤثر از برند خود منتقل کنید مشخص کرده و تلاش کنید آن را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان خود برسانید. در صورت امکان از هویت بصری و سازمانی خود استفاده کنید و در موارد دیگر بهرهگیری از شعار و کلمات مرتبط با کسبوکارتان را فراموش نکنید.
- برنامهریزی را فراموش نکنید: مرحله آخر این است که یک برنامهریزی قوی و مدون برای بازاریابی برند خود داشته باشید و تلاش کنید به کمک ابزارهای مختلف بهترین تصویر را از برندتان در ذهن مخاطبان بسازید یا جایگاه فعلی را ارتقا بخشید.
چگونه کمپین برند مارکتینگ ایجاد کنیم؟
ازآنجاییکه قرار است روی Brand Marketing یا بازاریابی برند خود کارکنید، درنتیجه باید در هر بازه زمانی کمپینی با این هدف طراحی شود تا بتوانید به بهترین شکل ممکن و با استفاده از ابزارهای مختلف پیامتان را به مخاطبان برسانید. بنابراین حواستان باشد بهدرستی از هویت بصری شامل لوگو، رنگسازمانی و…، شعار یا تگ لاین، پیامهای ویژه، ارزشآفرینی، کلمات و واژگان مرتبط، اطلاعرسانی دقیق، برقراری ارتباط مؤثر، صفحه فرود، پلنهای تبلیغاتی و… استفاده کنید.
جمع بندی
هر کسبوکاری باید در مرحله اول برای برند خودش بازاریابی کند تا بتوانید تصویری قوی از نام خود بسازد. پیشتر برند مارکتینگ بیشتر در فضای سنتی و آفلاین و از طریق رسانههای جمعی انجام میشد تا پیام شما به حجم انبوهی از مخاطبان برسد.
اما این روزها که فضای آنلاین فراگیرتر شده و بسیاری از مخاطبان در این فضا حاضر هستند، Brand Marketing یا بازاریابی برند نیز دستخوش تغییراتی شده و مسیر جدیدی را طی میکند. برای اینکه بتوانید برند سازی قوی داشته باشید، باید استراتژی خوب و دقیقی تدوین کنید.
الف)اهداف کمپین بازاریابی برند چه چیز هایی می باشد؟
مهم نیست که هدف خاص شما چیست، آنچه مهم است این است که اهداف مشخص و واضحی را داشته باشید تا اطمینان یابید استراتژیهای شما همیشه به خوبی متمرکزشدهاند.
ب) مخاطبان کمپین بازاریابی برند شما در چه دسته ای هستند؟
با داشتن یک هدف در ذهن خود، مخاطبان شما در مرحله بعد قرار میگیرند.
ج)پیام بازاریابی برند شما چیست؟
و در آخر برنامه ریزی بلند مدت را آغاز کنید.