بازاریابی اتحادی چیست؟
* مشارکتکنندگان (ذینفعان) مشتاق و طرفدار، گروهی از افراد هستند که سازمان با آنها تعامل و وابستگی متقابل دارد.
تاریخچه بازاریابی اتحادی
بازاریابی اتحادی به منظور کنترل هزینه بازاریابی سازمان ها به وجود آمده است. برخلاف بازاریابی همزمان که بر مبنای یک بازی و مسابقه طرح ریزی شده است.
بازاریابی اتحادی مبتنی بر دیدگاهی استراتژیک است که عملیات بازاریابی سازمان را از طریق منابع داخلی و خارجی تحت نظارت و بررسی قرار می دهد. منابع خارجی می تواند شامل این موارد باشد: روابط اجتماعی و عمومی سازمان، منابع زیست محیطی، کارپرداز و محیط سیاسی.
بازاریابی اتحادی در ارائه راهکار به سازمان در زمان تولید، تبلیغات و طرحریزی استراتژی قیمتگذاری نقشی اساسی ایفا میکند تا سازمان بهوسیله آن بتواند محصولات و خدمات خود را ارتقاء و ترویج دهد. ائتلاف و پیوند اقتصادی، ائتلاف قیمت و ائتلاف خدمات، از ابتداییترین گونههای بازاریابی اتحادی هستند.
انواع بازاریابی اتحادی
-
ائتلاف کسبوکارهای غیررقابتی
این فرم از ائتلاف زمانی پدید میآید که دو یا چند سازمان با هم همکاری میکنند تا خدمات نقطهبهنقطه به مشتری ارائه دهند. مانند زمانی که شرکتهای تعمیر خودرو جهت ارائه خدمات به مشتریان با یکدیگر همکاری میکنند.
-
ائتلاف های مقصد محور
این ائتلاف، محلی است که سازمان صنعت گردشگری، منابع بازاریابی را با کسبوکار خود ادغام میکند تا موقعیت یا مقصد خود را به گردشگران معرفی کند. صنعت گردشگری در اقیانوس آرام جنوبی میتواند مثال خوبی باشد، که در آن سازمان فردی، منابع بازاریابی و شرکتی ضعیفی برای ترویج صنعت اکو توریسم دارد.
-
ائتلاف های تکنولوژی محور
این نوع از ائتلاف برای تبلیغ دستگاهها یا مفاهیم جدید تکنولوژی و همچنین برای اتحاد قدرتهای بازاریابی و مهارتی با یکدیگر بهکار میرود. این اتحاد برای رقابت با تکنولوژیهای جایگزین، از شکست دوری میکند و اطمینان حاصل میکند که دارای فرصتی برای تحقیق و توسعه تکنولوژی است.
-
ائتلاف بهمنظور گسترش به بازارهای جدید
این ائتلاف زمانی مفید است که سازمان به سرمایهگذاری عظیمی از منابع و ایجاد کانالهای جدید توزیع احتیاج دارد. بهعنوانمثال، سازمانی که در یک بازار بینالمللی تأسیس میشود، بهمنظور ورود به بازار خارجی جدید، نیازمند ائتلاف با شرکتهای محلی است.
-
گسترش بومی (محلی)
این شکل از ائتلاف به سازمان کمک میکند تا بتواند در داخل کشور و با داشتن منابع و قدرت بازاریابی بیشتر، گسترش یابد. بهعنوان مثال ، اتحاد بین شرکتهای ژاپنی سونی و اریکسون میباشد تا تلفنهای همراه خود را با یکدیگر بفروشند.
چرا استفاده از بازاریابی اتحادی توصیه می شود؟
- با ترکیب منابع بازاریابی و هدف قرار دادن مشتریان یکدیگر، دسترسی به مشتریان مختلف را امکانپذیر میسازد.
- دستیابی به متخصصان دانش و روش های بازاریابی را تسهیل می کند.
- با تسهیم منابع، هزینه ها را کاهش می دهد.
- مسئولیت و ایده های گوناگون را به اشتراک می گذارد.
- راه رسیدن به بازار جدید را هموار می کند مانند: ورود به بازاری جدید در کشوری دیگر.
ائتلاف اقتصادی بازاریابی چیست؟
ائتلاف اقتصادی بازاریابی، در قالب ترکیب صنعت یا روش بازاریابی منطقه ای و با منابع و مزایای منطقه ای پدید می آید؛ و شامل دانش بازاریابی، نمونه های بازاریابی، روش های بازاریابی و ایده های بازاریابی است.
مثالی از بازاریابی ائتلافی
بازتاب: بازاریابی کمینی (Ambush Marketing) - مستر نتورک | آموزش آنلاین