[vc_row][vc_column][vc_column_text]
بازاریابی کمینی ؛ پیروز جنگ میان برندهای محبوب
اجرای یک استراتژی بازاریابی موفق، در قالب سودآوری بیشتر برای کسبوکار نمایان میشود. این سود که هم میتواند مالی باشد و هم غیرمالی، یکی از مهمترین جنبههای یک استراتژی بازاریابی قدرتمند به شمار میرود.
جهت آشنایی با بازاریابی اتحادی کلیک کنید
سطح بالای رقابت در بازار، دستیابی به سود مطلوب را دشوارتر از هر زمان دیگری میکند. در این میان، تنها راهحلی که به کمک کسبوکارهای کوچک و بزرگ خواهد آمد، انتخاب صحیح استراتژی بازاریابی خواهد بود. به عقیده درصد بالایی از متخصصین بازاریابی، متد بازاریابی کمینی با حاشیه سود قابلتوجهی همراه است.
بازاریابی کمینی چیست؟
بازاریابی کمینی که در زبان انگلیسی تحت عنوان Ambush Marketing نیز از آن یاد میشود، از دو جز اصلی تشکیلشده است.
کلمه “marketing” که همگی بامعنای آن آشنا هستیم
“Ambush” به معنای حمله غافلگیرانه توسط شخصی است که در موقعیتی مخفی کمین کرده است.
بدین ترتیب بازاریابی کمینی نیز چنین مفهومی خواهد داشت:
“یک استراتژی منحصربهفرد در دانش بازاریابی است که تلاشهای تیم بازاریابی رقبای کسبوکار را هدف قرار داده و بهدقت زیر نظر میگیرد. از این طریق کسبوکار میتواند به موقعیتی بالاتر از رقیب خود دستیافته و اتمسفر کاری مجموعه مذکور را به چالش بکشاند.”
نکته: اینگونه فعالیتها معمولاً بر منابع و برنامههای تیم بازاریابی رقبا تمرکز خواهند داشت.
*مهارت بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی(تخصص بازاریابی رسانههای اجتماعی)
- بیشتر شامل رقابتهای بازاریابی است.
- بازاریاب باید به تجزیهوتحلیل و تفسیر مقدار زیادی از اطلاعات و نوشتن سخنرانیها و مقالات بپردازد و نتایج کمپین را گزارش کند.
- متخصص باید از میزان زیادی از خلاقیت برخوردار باشد و مشارکتهای اجتماعی را با طرحهای بازاریابی موفق انجام دهد.
- متخصصان بازاریابی رسانههای اجتماعی باید حداقل دارای مدرک لیسانس بوده و درزمینه کسبوکار و بازاریابی تخصص کسب کرده باشند.
- معیار علمی در هنگام اشتغال این افراد این است که ابتکار عمل داشته باشند و دقیقاً بدانند که چه چیزهایی موجب انگیزه در رفتار افراد میشود.
- بر اساس آماری که دفتر آمار ایالاتمتحده منتشر کرده است میزان رشد این شغل تا سال 2020 به میزان 23 درصد افزایش پیدا میکند.
*مهارت بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی (مدیریت بازاریابی رسانههای اجتماعی)
- افرادی که در این سطح قرار میگیرند از کانالهای مختلف اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، یوتیوب، وبلاگها و غیره استفاده میکنند.
- این مدیران به بررسی میزان تماشای مخاطبان از رسانههای اجتماعی میپردازند تا فرصتهای بیشتری برای جذب مخاطبان داشته باشند.
- متخصصان رسانههای اجتماعی تمرکز اصلی خود را روی کمپینها قرار میدهند اما این مدیران از روشهای مختلفی برای به نمایش گذاشتن نام تجاری یا همان برند استفاده میکنند.
- مدیران رسانههای اجتماعی برای حفظ یکپارچگی نام تجاری خود در طول طرحهای بازاریابی مختلف تلاش میکنند و ارتباطهای بین گروه بازاریابی و مدیران شرکت را تسهیل میکنند.
- بیشتر مدیران رسانههای اجتماعی فقط نیاز به مدرک لیسانس در رشتههای بازاریابی و مرتبط با کسبوکار دارند ولی بااینحال افرادی که مدرک فوقلیسانس دارند بیشتر برای این کار انتخاب میشوند.
- تجربه این افراد بهویژه درزمینهٔ رسانههای اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.
- پیشبینیشده است که میزان اشتغال در این زمینه در سال 2020 به میزان 16 درصد افزایش پیدا کند.
*مهارت بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی(تحلیل گری)
- افراد شاغل در این زمینه لازم است مدرک لیسانس درزمینهٔ بازاریابی یا کسبوکار داشته باشند. البته بهتر است این افراد سررشته نیز در ریاضیات داشته باشند چراکه برای این موقعیت شغلی، ریاضی میتواند مفید باشد.
- برای موقعیتهای تحلیلی بالاتر لازم است متقاضیان حداقل فوقلیسانس داشته باشند.
- تحلیل گران، روزانه میلیونها مکالمه آنلاین را انجام میدهند و به تفسیر نگرش مخاطبان از نام تجاری یا همان برند در میان مردم میپردازند. این شغل نیاز به مهارت قوی در تجزیهوتحلیل عمیق و نقادانه و توانایی بالا در تحلیل اطلاعات و گزارشهای لازم برای به عمل درآوردن اقدامات لازم در کمپین بازاریابی است.
- تحلیلگرها به شرکتها کمک میکنند تا برند خود را با مشتریان بالقوه به اشتراک بگذارند و به مصرفکنندگان و مشتریان نیز کمک میکنند تا محصول موردنیاز خود را بهدست آورند.
- اگر به فکر این هستید که متخصص درزمینهٔ بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی پیدا کنید باید به دنبال افرادی باشید که مدرک دکتری دارند.
- اگر به فکر یادگیری بازاریابی غافلگیرانه هستید باید در دورههای ارتباطات، فن نوشتن، علوم رفتاری، دورههای آشنایی و استفاده از فنّاوری شرکت کنید.
انواع استراتژی های بازاریابی کمینی
انواع استراتژیهای بازاریابی کمینی به 2 دسته کلی تقسیم میشوند که شامل فعالیتهای بازاریابی کمینی مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود. خود دسته بازاریابی کمینی مستقیم به زیرمجموعههای کوچکتری تقسیم میشود که در ادامه به بررسی هرکدام از آنها خواهیم پرداخت.
*فعالیت های بازاریابی کمینی مستقیم
تمامی فعالیتها بهصورت مستقیم انجام خواهند شد. تیم بازاریابی، کسبوکار موردنظر خود را در یک رویداد عمومی و حائز اهمیت مشارکت میدهد.
البته مجموعه نامبرده هیچگونه حقوحقوق قانونی برای حضور در آن رویداد ندارد و صرفاً باهدف سرمایهگذاری بر مشتریان بالقوه و یا حمله مستقیم به رقیب کاری خود وارد عمل میشود.
۱- کمین درنده:
۲- کمین دنباله دار:
۳- نقض نام تجاری:
یک برند با محوریت بازاریابی کمینی ممکن است از لوگو، علائم، نمادها، شعارها و یا هرگونه عبارت تبلیغاتی که به برند رقیب تعلق دارد، باهدف بیارزش ساختن تلاشهای کسبوکار موردنظر و همچنین گیج کردن مشتریان استفاده سوء کند.
۴- خود کمینی:
زمانی که خود حامی رسمی فعالیتهایی را انجام میدهد که در قرارداد امضاشده به ثبت نرسیده است، از اصطلاح خود کمینی استفاده میشود.
* فعالیت های بازاریابی کمینی غیرمستقیم
بازاریابی کمینی مستقیم در مقابل بازاریابی کمینی غیرمستقیم
- بازاریابی کمینی مستقیم رویکردی است که در آن یک برند بهشدت تهاجمی عمل میکند تا خودش را به رویداد یا خاصیتی مربوط کرده و در آن مشارکت کند، زمانی که این برند بهعنوان یک اسپانسر رسمی، پرداختی را بابت حق اسپانسری نداشته است.
- بازاریابی کمینی غیرمستقیم، تحمیلی و بازور مشارکت نمیکند اما از طریق پیشنهاد یا ارجاع به دنبال همسو کردن برند با یک رخداد یا خاصیت است.
[/vc_column_text][us_separator][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1597567100341{margin-left: 5px !important;background-color: #5dcead !important;}”][vc_column_text]
انواع بازاریابی کمینی مستقیم
- کمین شکارگری (حمله به اسپانسری رسمی شرکت رقیب از یک رویداد، ورزشکار یا تشکیلات، بهمنظور بهدست آوردن سهم بازار و به اشتباه انداختن مصرفکننده در مورد شرکت اسپانسر رسمی)
- کمین دنبالهی کت (مبادرت یک برند به مرتبط ساختن خود به یک رویداد یا یک خاصیت بهطور مستقیم و بهواسطهی استفاده از یک پیوند قانونی غیر از تبدیلشدن به اسپانسر رسمی آن رویداد یا خاصیت، نظیر حمایت از یک فرد یا یک رویداد مرتبط)
- نقض مالکیت (ویژگی یا علامت تجاری) (سوءاستفاده یا استفادهی غیرمجاز از مالکیت معنوی محفوظ یک تبلیغکننده نظیر لوگوی تیمها یا رویدادها، نمادها، کلمات و غیره، بهمنظور رقیق و دگرگون کردن فضای بازاریابی یا بهاشتباه انداختن مصرفکننده)
- خود کمینی (فعالیتهای بازاریابی توسط حامی رسمی، بالاتر و فراتر ازآنچه در قرارداد اسپانسری ذکر شده است؛ به طریقی که بازاریابی یا تبلیغات دیگر شرکت اسپانسر زیر پا گذاشته و نقض شود، نظیر توزیع رایگان تیشرت تبلیغاتی در یک بازی)
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1597567114619{margin-right: 5px !important;background-color: #5dcead !important;}”][vc_column_text]
انواع بازاریابی کمینی غیرمستقیم
- کمین شراکتی یا انجمنی (استفاده از تصاویر و یا اصطلاحات برای ایجاد یک اشاره یا کنایه به ارتباط یک سازمان با یک رویداد یا خاصیت خاص است.
- کمین مخرب یا گیجکننده (به راهاندازی یک حضور تبلیغاتی و ترویج کننده در و یا نزدیک یک رویداد، بدون اشارهی خاص به رویداد، تصاویر و تمهای آن و بهمنظور ایجاد مزاحمت روی هوشیاری عمومی و بهدست آوردن توجه حضار و تماشاگران آن رویداد)
- کمین ارزشها یا اعتبارها (استفاده از ارزش، اعتبار یا تم اصلی یک رویداد یا یک خاصیت برای رساندن مشارکت و ارتباط با آن رویداد یا ویژگی در ذهن مصرفکننده)
- کمین انقلابی یا آنارشیستی (استفاده از تبلیغات غافلگیرکننده به سبک خیابانی در و یا نزدیک به یک رویداد)
- کمین ویژگی یا خاصیت موازی (ایجاد و یا طرفداری و اسپانسری از یک رخداد یا ویژگی موازی، به نحوی مربوط به رویداد هدف برای رقابت با آن بر سر جلبتوجه عمومی)
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]